tiistai 26. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Georgia




Georgia teki ensiesiintymisessä euroviisuissa Helsingin kisoissa 2007. Pyörin silloin pressikeskuksessa akkreditoituneena "(tyhjän)toimittajana" ja Georgian promootiokoneisto pyöri hurjana. Muistan hämärästi jossain Georgia delegaation järjestämissä bileissä lipittäneeni "myrkkyviiniksikin" mainittua juomaa. Ahnaat journalistit pyörivät Georgian pressipöydän ympärillä kuin herhiläiset hamstraamassa promo-cd-levyjä tai Georgian lippuja. Mikään ei tuntunut riittävän: "What about those t-shirts...?" Työ palkittiin ja Georgian edustaja Sopho Khalvashi eteni Helsingin euroviisufinaaliin. Tehtävä oli viisuhistorian vaativin, sillä Helsingissä oli viimeistä kertaa käytössä yhden semifinaalin taktiikka ja kymmenestä finaalipaikasta kisaili huikeat 28 laulua.

Jatkossakin Georgia on menestynyt euroviisuissa ihan kohtalaisesti. Finaaliin on päästy aina, kun he ovat lähettäneet kunnollisen kappaleen. Mukanakin ollaan oltu joka vuosi, paitsi vuonna 2009 jolloin he vetivät EBU:n suosituksesta valitsemansa edustajan pois kisasta. He olisivat halunneet esittää Moskovan viisuissa discokappaleen "We don't wanna put in", mutta biisi tulkittiin presidentti Putinia kritisoivaksi sanaleikiksi.

Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Mignight gold

Tänä vuonna Georgia lyö jälleen lekkeriksi ja lähettää Tukholmaan sekavaa indierockia. Laulusolisti Nika Kocharovin taustayhtye Young Georgian Lolitaz ei sekään valitettavasti ole nimensä mukainen, joten kokonaisuus ei tarjoile edes silmänruokaa. Nuoret georgilaiset lolitat ovat itse asiassa kolme miestä Gia Iashvili (basso), Nick Davitashvili (koskettimet) ja Dima Oganesian (rummut). Kvartetti onkin ensimmäinen kokonaan miehistä koostuva georgialainen euroviisuedustusporukka.

Yhtye valittiin Georgian edustajaksi sisäisesti, mutta valinnan jälkeen heille etsittiin edustussävelmä avoimen sävellyskilpailun kautta. Ehtoina oli kuitenkin, että biisin pitää olla Young Georgian Lolitazin tyyliin sopivaa indierockia. Voittaja valittiin viiden ehdokkaan joukosta julkisessa karsinnassa. "Mignight gold" on jo tyylillisesti musiikkia, josta en ymmärrä mitään, mutta samalla myös epäilen ettei kyseinen melusaaste avaudu monelle muullekaan kertakuulemalta. Monien yllätykseksi georgialainen Kote Kalandadze on saanut kappaleen sävellystyöhön apua Ruotsista, euroviisuihin erikoistuneelta hittinikkarilta Thomas G:sonilta. Protestiäänillä on kuitenkin ennenkin menty finaaliin, joten Georgian menestys on iso kysymysmerkki. Riippuu siitä, kuinka monta eurooppalaista indierokkaria istuu lauantai-iltana katsomassa euroviisuja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti